Rola grafiki w crowdfundingu
Odkryjcie, jak dobra grafiki, zasady estetyki i przemyślane hasła mogą wzbogacić waszą zbiórkę. W artykule znajdziecie praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować dobrą grafikę.
Czytaj więcejZ raportu końcowego z ewaluacji ex-ante „Założeń do Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030” wynika, że „w Polsce mamy do czynienia ze stagnacją rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, zarówno w wymiarze postaw (m.in. niski poziom zaufania społecznego, w tym zaufania międzyludzkiego oraz do instytucji publicznych), jak i działań (angażowanie się w działania na rzecz społeczności, zrzeszanie się). Trudności finansowe i kadrowe doświadczane przez organizacje pozarządowe należy traktować zarówno jako przyczynę, jak i konsekwencję tych zjawisk" (https://niw.gov.pl/wp-content/uploads/2020/09/Rapor-ko%C5%84cowy_ewaluacja-ex-ante_P-FIO-2021.pdf). Przedstawiciele organizacji zwracają również uwagę na odpływ wolontariuszy, a także na potrzebę szkoleń i podnoszenia umiejętności wśród swoich członków. Z drugiej strony wskazują także na problem odchodzenia ledwie sprofesjonalizowanej kadry do prywatnych firm, gdzie wynagrodzenia dla ekspertów są znacznie wyższe niż w organizacjach pozarządowych.
W Polsce wiele organizacji społecznych charakteryzuje się niskim poziomem profesjonalizacji pracy. Rzadko zatrudnia się specjalistów na umowę o pracę, wiele zadań zleca się na zasadach wolontariatu lub na bardzo niskich stawkach. Jednak w USA mierzą się z innym problemem. Tam organizacje pozarządowe borykają się ze zjawiskiem zbyt wysokiego sprofesjonalizowania działań, a w związku z tym z brakiem zadań dla zwykłych wolontariuszy. Organizacje społeczne stają się firmami działającymi w sferze publicznej, a nie oddolnymi ruchami na rzecz realizacji idei dobra wspólnego i artykułowania potrzeb obywateli. Aby skutecznie konkurować w przekazie społecznym i jednocześnie wywierać wpływ na polityków, niezbędna jest profesjonalizacja działań, jednak taka forma nie powinna zdominować trzeciego sektora. Organizacje pozarządowe powinny również rozwijać ideę wolontariatu, jednak raczej w obrębie działań akcyjnych, a do stałych zadań zatrudniać specjalistów i fachowców. Takie podejście również zminimalizuje zjawisko wypalenia wśród wolontariuszy, a także poczucie wykorzystywania ich. Z kolei przy dużej grupie regularnie angażujących się wolontariuszy niekorzystne jest wybieranie spośród nich osób do zatrudnienia. Plusem jest identyfikowanie się takiej osoby z misją organizacji, ale minusem jest zagrożenie, że pozostałe osoby pracujące za darmo też zaczną oczekiwać wynagrodzenia za swoją pracę.
Sytuacja organizacji pozarządowych w Polsce zmienia się i jest coraz bardziej zróżnicowana. Obserwujemy również dużą polaryzację w trzecim sektorze. Organizacje rzadko współpracują, a często konkurują. Osłabia to wpływ społeczeństwa obywatelskiego na władzę. W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby fundacji i stowarzyszeń, ale wcale głos społeczeństwa nie jest przez to silniejszy. Alexis de Tocqueville pisał, że „Zasada głosząca, że najlepszym sposobem neutralizowania siły gazet jest powiększanie ich liczby, należy w Stanach Zjednoczonych do pewników wiedzy politycznej” i wydaje się, że tę zasadę można również zastosować do organizacji pozarządowych.
Warto zwrócić szczególną uwagę na problemy, które zgłaszają sami przedstawiciele organizacji. Nadal brakuje specjalistów i ekspertów, którzy zajmują się analizą kondycji trzeciego sektora w Polsce, należy prowadzić konsultacje z NGO-sami, szkolić członków organizacji pozarządowych oraz współpracować z władzą przy wypracowywaniu najkorzystniejszych zmian w systemie prawnym. Należy piętnować nepotyzm czy „kupowanie” poparcia politycznego przez władzę, to zadanie bardzo trudne, ale niezbędne dla przyszłości III sektora w Polsce. Ważnym aspektem jest pomoc organizacjom pozarządowym w dywersyfikacji źródeł finansowania, warto zwrócić szczególną uwagę na dynamikę wzrostu liczby NGO-sów w Polsce, ich strukturę (szczególnie pod względem wieku, płci i wykształcenia). Szerokie badania trzeciego sektora dadzą ogląd kondycji całego społeczeństwa.
Odkryjcie, jak dobra grafiki, zasady estetyki i przemyślane hasła mogą wzbogacić waszą zbiórkę. W artykule znajdziecie praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować dobrą grafikę.
Czytaj więcejDowiedz się, jak zarządzać ryzykiem w NGO i poznaj praktyczne wskazówki na czas trudnych sytuacji. Przygotowanie się na kryzys minimalizuje jego negatywne skutki.
Czytaj więcejDowiedz się na czym polega akcja „Szlachetna Paczka”, która stanowi przykład mądrej pomocy ludziom potrzebującym.
Czytaj więcej