Cele, które angażują
Macie głowę pełną inspirujących pomysłów na działalność, ale nie wiecie, czy uda wam się pozyskać środki na ich realizację? Przeczytajcie, jaki cel wybrać, aby stworzyć przekonujący projekt.
Czytaj więcejWielu ludzi kojarzy networking przede wszystkim z biznesowymi spotkaniami, targami czy konferencjami branżowymi. Jednakże, networking nie jest zarezerwowany wyłącznie dla korporacji i przedsiębiorców. Ma również ogromne znaczenie dla organizacji pozarządowych, których działalność najczęściej opiera się na nawiązywaniu kontaktów, pozyskiwaniu darczyńców i sponsorów oraz budowania więzi społecznych. Poprzez budowanie sieci kontaktów, organizacje pozarządowe mogą zwiększać swoją skuteczność i wpływ na społeczeństwo, a także realizować misję i cele statutowe.
Dobrymi miejscami do prowadzenie działań networkingowych są różnego rodzaju konferencje, seminaria, warsztaty i spotkania branżowe. Ważne jest również uczestnictwo w wydarzeniach lokalnych, takich jak festiwale, targi czy akcje charytatywne, które skupiają społeczność lokalną. Warto również korzystać z platform internetowych, portali społecznościowych czy grup dyskusyjnych, jednak najistotniejsze są kontakty osobiste. Wirtualne spotkania mogą być punktem zaczepienia lub kontynuacją współpracy, jednak nadal najcenniejsze są znajomości osobiste.
Nie wystarczy pojawić się na konferencji czy innym wydarzeniu, sama obecność to za mało, trzeba jeszcze umiejętnie się zaprezentować. Kluczowa jest umiejętność wyrażenia jasnej i zwięzłej misji organizacji oraz wskazanie, w jaki sposób jej działalność przyczynia się do rozwiązania istotnych problemów społecznych. Ważne jest również przedstawienie osiągnięć i sukcesów organizacji, które mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych partnerów i darczyńców, a także wskazanie na gotowość do współpracy i nawiązania długoterminowych relacji.
Nawet na spotkaniach o charakterze networkingowym warunki nie zawsze idealnie sprzyjają rozmowie, zwykle trzeba szybko przyciągnąć uwagę potencjalnego partnera i konkurować o jego uwagę. W dodatku czasami spotkanie z potencjalnym darczyńcą czy sponsorem może być całkiem nieoczekiwane i dlatego warto mieć dobrze opracowaną zwięzłą prezentację, tzw. elevator pitch. Winda jest tutaj metaforą tej krótkiej chwili, w której możemy przedstawić siebie i swoją organizację. W trakcie 30-60 sekund należy powiedzieć kim jesteśmy i czym zajmuje się nasza organizacja, co ją wyróżnia i co najważniejsze - trzeba koniecznie zdążyć z wezwaniem do konkretnego działania. Taka prezentacja powinna zakończyć się przedstawieniem, jakiego rodzaju wsparcia potrzebujemy i czego oczekujemy od rozmówcy (spotkania, darowizny, sponsoringu). Można od razu umówić się na spotkanie, wymienić telefonami, wizytówkami. Ponieważ w takiej chwili nie ma czasu na zastanawianie się, o czym najlepiej mówić, warto nasz elevator pitch przygotować wcześniej i nauczyć go wszystkie osoby, które będą uczestnikami wydarzeń o charakterze networkingowym.
Przedstawiciele organizacji pozarządowej powinni być również zaopatrzeni w materiały informacyjne, takie jak ulotki, foldery czy prezentacje, które można przekazać potencjalnym partnerom. Ważnym elementem są również wizytówki, które powinny być estetyczne graficznie, ale dobrze jak równocześnie czymś się wyróżniają i przyciągają uwagę. Nie można jednak zapominać, że nie liczy się ilość a jakość. Czasami dobrze poprowadzona jedna rozmowa przyniesie więcej korzyści niż trzydzieści rozdanych wizytówek. Nie oznacza to jednak, że należy całe spotkanie spędzić z osobą, z którą miło się nam rozmawia. Warto zmieniać rozmówców, a niektórzy eksperci radzą, aby przyjść 15 minut wcześniej i rozpocząć nawiązywanie kontaktów jeszcze, kiedy wiele osób samotnie stoi bez konkretnego zajęcia. Jeżeli istnieje taka możliwość, to warto sprawdzić wcześniej listę gości i wytypować partnerów, którzy najbardziej pasują do profilu naszej organizacji. Można też poświęcić trochę czasu na sprawdzenie informacji czym zajmuje się ich organizacja/firma, jakie aktualnie realizuje projekty, a nawet jak wyglądają członkowie Zarządu. To ułatwi rozpoczęcie rozmowy, a im więcej wiemy o partnerze, tym lepiej sami możemy się zaprezentować.
Networking odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym świecie biznesu i organizacji pozarządowych. Dobre kontakty i silne relacje mogą przynieść nie tylko osobiste korzyści, ale także przyczynić się do sukcesu organizacji i realizacji jej celów. Nie zaniedbujmy okazji, kiedy możemy nie tylko zjeść dobry posiłek i wypić kawę, ale również nawiązać kontakty, które mogą zaowocować wieloletnią współpracą i realizacją ciekawych projektów.
Macie głowę pełną inspirujących pomysłów na działalność, ale nie wiecie, czy uda wam się pozyskać środki na ich realizację? Przeczytajcie, jaki cel wybrać, aby stworzyć przekonujący projekt.
Czytaj więcejDowiedz się na czym polega akcja „Szlachetna Paczka”, która stanowi przykład mądrej pomocy ludziom potrzebującym.
Czytaj więcejDowiedz się, dlaczego warto przeprowadzać ewaluację, kiedy najlepiej to zrobić, co powinna zawierać i jak się do niej przygotować. Zyskaj wgląd w etapy ewaluacji i korzyści płynące z tego procesu.
Czytaj więcej