Rola grafiki w crowdfundingu
Odkryjcie, jak dobra grafiki, zasady estetyki i przemyślane hasła mogą wzbogacić waszą zbiórkę. W artykule znajdziecie praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować dobrą grafikę.
Czytaj więcejW Polsce temat pieniędzy jest szczególnie drażliwy i często traktowany jako nietaktowny. Dlatego trudno jest przenieść pewne modele zachowań fundraisingowych ze Stanów Zjednoczonych na polski grunt. Jednak model finansowania społecznego za pośrednictwem zbiórek stał się u nas bardzo popularny, dlatego Polacy musieli jakoś poradzić sobie z formułowaniem prośby o pieniądze. Budzi to jednak ciągle obawy i bywa nawet elementem, przez który niektórzy w ogóle rezygnują z pewnych działań.
Trzeba przede wszystkim pamiętać, że fundraising to możliwość zaproszenia innych do uczestnictwa w wizji i misji organizacji poprzez oferowanie im inwestycji w wartościową inicjatywę. Aby pokonać strach przed proszeniem o pieniądze, ważne jest, aby mieć pewność siebie i postrzegać siebie pozytywnie. Praca przy pozyskiwaniu funduszy może dawać wewnętrzną wolność i ogromną satysfakcję, ale musi być traktowana inaczej niż zwykły etat w korporacji. Jeśli ktoś stracił wiarę w misję własnej organizacji, do realizacji której pieniądze są wyłącznie środkiem, będzie miał problem z autentycznością i swobodą przy proszeniu o pieniądze na akcje czy działalność. Wiara w misję daje większą swobodę w rozmowach na temat pieniędzy i prośbach o wsparcie.
Fundraising polega na zapraszaniu do działania i proponowaniu udziału w czymś wartościowym, co pomaga pokonać bariery przed proszeniem o pieniądze. Autor jednego z rozdziałów naszego Poradnika na temat pozyskiwania funduszy przedstawia siedem blokad, które utrudniają proszenie o wsparcie pieniężne. Wymienia takie jak:
2. skupienie się na proszeniu;
3. utożsamianie prośby fundraisingowej z żebractwem;
4. obawa przed odrzuceniem;
5. obawa przed zadłużeniem darczyńców;
6. wątpliwości, co do słuszności swojej zbiórki;
7. nieumiejętność zadawania właściwych pytań.
Chociaż bezpośrednie sformułowanie prośby o datek jest kluczowe, szczególnie w opisie zbiórki, to nie należy się na nim koncentrować. Taka prośba powinna być naturalna, ale nie nachalna. Nie trzeba też każdego zdania kończyć prośbą o pieniądze. Czasem wystarczy po prostu poprosić o zaangażowanie się w projekt. Najlepiej nikogo nie udawać i nie próbować manipulować odbiorcą, tylko zwyczajnie wyjaśnić, dlaczego prosimy o wsparcie.
Ważne jest, aby zmienić perspektywę i traktować prośby o wsparcie jako zaproszenie do uczestnictwa w czymś dobrym. Koncentracja na wartości celu i działaniu na rzecz dobra społecznego pomaga w pokonywaniu tych blokad. Ponadto, głębokie poczucie sensu własnej pracy i wiara w misję organizacji wzmacnia skuteczność działań i dodaje odwagi w proszeniu o pieniądze. Misja organizacji jest kluczowa, ponieważ ludzie angażują się finansowo, gdy rozumieją ideę i identyfikują się z wartościami organizacji. Dlatego samemu trzeba być w pełni przekonanym o słuszności inicjatywy, na którą się zbiera fundusze. Trudno będzie namówić kogoś na wsparcie projektu, którego samemu by się nie wsparło.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym Poradniku "Jak dobrze przeprowadzić zbiórkę pieniędzy i budować społeczność wokół swojej misji? Poradnik dla NGO", który można ściągnąć ze strony: https://osrodekanaliz.pl/jak-dobrze-przeprowadzic-zbiorke-pieniedzy-i-budowac-spolecznosc-wokol-swojej-misji-poradnik-dla-ngo/
Odkryjcie, jak dobra grafiki, zasady estetyki i przemyślane hasła mogą wzbogacić waszą zbiórkę. W artykule znajdziecie praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować dobrą grafikę.
Czytaj więcejPoznaj kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) ułatwiające monitorowanie działań organizacji pozarządowych.
Czytaj więcejDowiedz się, dlaczego warto przeprowadzać ewaluację, kiedy najlepiej to zrobić, co powinna zawierać i jak się do niej przygotować. Zyskaj wgląd w etapy ewaluacji i korzyści płynące z tego procesu.
Czytaj więcej