Świąteczne Życzenia
Szczególnie w okresie świątecznym pamiętajcie o innych, zachęcając do nawiązywania więzi poprzez życzenia, rozmowy i wsparcie dla tych, którzy mogą odczuwać samotność.
Czytaj więcejW Polsce temat pieniędzy jest szczególnie drażliwy i często traktowany jako nietaktowny. Dlatego trudno jest przenieść pewne modele zachowań fundraisingowych ze Stanów Zjednoczonych na polski grunt. Jednak model finansowania społecznego za pośrednictwem zbiórek stał się u nas bardzo popularny, dlatego Polacy musieli jakoś poradzić sobie z formułowaniem prośby o pieniądze. Budzi to jednak ciągle obawy i bywa nawet elementem, przez który niektórzy w ogóle rezygnują z pewnych działań.
Trzeba przede wszystkim pamiętać, że fundraising to możliwość zaproszenia innych do uczestnictwa w wizji i misji organizacji poprzez oferowanie im inwestycji w wartościową inicjatywę. Aby pokonać strach przed proszeniem o pieniądze, ważne jest, aby mieć pewność siebie i postrzegać siebie pozytywnie. Praca przy pozyskiwaniu funduszy może dawać wewnętrzną wolność i ogromną satysfakcję, ale musi być traktowana inaczej niż zwykły etat w korporacji. Jeśli ktoś stracił wiarę w misję własnej organizacji, do realizacji której pieniądze są wyłącznie środkiem, będzie miał problem z autentycznością i swobodą przy proszeniu o pieniądze na akcje czy działalność. Wiara w misję daje większą swobodę w rozmowach na temat pieniędzy i prośbach o wsparcie.
Fundraising polega na zapraszaniu do działania i proponowaniu udziału w czymś wartościowym, co pomaga pokonać bariery przed proszeniem o pieniądze. Autor jednego z rozdziałów naszego Poradnika na temat pozyskiwania funduszy przedstawia siedem blokad, które utrudniają proszenie o wsparcie pieniężne. Wymienia takie jak:
2. skupienie się na proszeniu;
3. utożsamianie prośby fundraisingowej z żebractwem;
4. obawa przed odrzuceniem;
5. obawa przed zadłużeniem darczyńców;
6. wątpliwości, co do słuszności swojej zbiórki;
7. nieumiejętność zadawania właściwych pytań.
Chociaż bezpośrednie sformułowanie prośby o datek jest kluczowe, szczególnie w opisie zbiórki, to nie należy się na nim koncentrować. Taka prośba powinna być naturalna, ale nie nachalna. Nie trzeba też każdego zdania kończyć prośbą o pieniądze. Czasem wystarczy po prostu poprosić o zaangażowanie się w projekt. Najlepiej nikogo nie udawać i nie próbować manipulować odbiorcą, tylko zwyczajnie wyjaśnić, dlaczego prosimy o wsparcie.
Ważne jest, aby zmienić perspektywę i traktować prośby o wsparcie jako zaproszenie do uczestnictwa w czymś dobrym. Koncentracja na wartości celu i działaniu na rzecz dobra społecznego pomaga w pokonywaniu tych blokad. Ponadto, głębokie poczucie sensu własnej pracy i wiara w misję organizacji wzmacnia skuteczność działań i dodaje odwagi w proszeniu o pieniądze. Misja organizacji jest kluczowa, ponieważ ludzie angażują się finansowo, gdy rozumieją ideę i identyfikują się z wartościami organizacji. Dlatego samemu trzeba być w pełni przekonanym o słuszności inicjatywy, na którą się zbiera fundusze. Trudno będzie namówić kogoś na wsparcie projektu, którego samemu by się nie wsparło.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym Poradniku "Jak dobrze przeprowadzić zbiórkę pieniędzy i budować społeczność wokół swojej misji? Poradnik dla NGO", który można ściągnąć ze strony: https://osrodekanaliz.pl/jak-dobrze-przeprowadzic-zbiorke-pieniedzy-i-budowac-spolecznosc-wokol-swojej-misji-poradnik-dla-ngo/
Szczególnie w okresie świątecznym pamiętajcie o innych, zachęcając do nawiązywania więzi poprzez życzenia, rozmowy i wsparcie dla tych, którzy mogą odczuwać samotność.
Czytaj więcejPartnerstwo i współpraca między organizacjami pozarządowymi: dowiedz się, jakie są zalety i wady oraz jak zainicjować udaną współpracę.
Czytaj więcejCzy zrobiliście już podsumowanie swojej działalności społecznej? Czy wchodzicie w Nowy Rok z nowymi pomysłami? Nie zapomnijcie o ewaluacji i planie.
Czytaj więcej