Fundraising uliczny - jak przeprowadzić zbiórkę publiczną?

Fundraising uliczny - jak przeprowadzić zbiórkę publiczną?

Fundraising uliczny albo inaczej zbiórka do puszki to dość skuteczna metoda zbierania funduszy, ale wymaga dobrej organizacji i wiąże się z pewnymi zagrożeniami. Po pierwsze organizacja musi dysponować uczciwymi, oddanymi sprawie wolontariuszami, którzy nie będą bali się kwestować z puszką. W przypadku tego rodzaju zbiórki liczba puszek przekłada się na liczbę datków, co warto wziąć pod uwagę przy okazji kwestowania podczas dużych wydarzeń na powietrzu. Chociaż zbiórki publiczne są także doskonałą okazją do budowania więzi z lokalną społecznością oraz promowania idei i wartości organizacji, to ich wadą jest to, że nie da się automatycznie pozyskać się danych kontaktowych do darczyńców.

Ważne jest , aby organizacje pozarządowe, które decydują się na zbiórkę publiczną, przestrzegały pewnych obowiązków. Przede wszystkim powinny uzyskać odpowiednie zezwolenia lub rejestrację w instytucjach państwowych odpowiedzialnych za nadzór nad takimi działaniami. Ponadto, muszą dokładnie informować o celach zbiórki oraz przeznaczeniu zebranych środków, aby darczyńcy mieli pewność, że ich datki są używane zgodnie z oczekiwaniami. Należy pamiętać, że zbiórką publiczną jest zbiórka w zakładzie pracy, restauracji itp. za zgodą właściciela, w urzędzie za zgodą kierownika tego urzędu, jeśli jest to zbiórka nie tylko dla zamkniętego grona osób. Dotyczy to także zbiórek podczas wydarzeń plenerowych, które są otwarte dla ludzi spoza organizacji. Natomiast zbiórką publiczną nie jest zbiórka:

-na cele religijne, na terenie kościołów,

-koleżeńska, w zamkniętym gronie, np. w pracy, w urzędzie,

-loteria pieniężna, fantowa (są regulowane ustawą o grach hazardowych),

-w szkole, tylko wśród młodzieży, nauczycieli.

Zasady dotyczące zbiórek publicznych reguluje ustawa, z którą można się zapoznać na stronie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000498

Jeśli chodzi o organizację zbiórek, kluczowe jest odpowiednie planowanie i promocja. Zbiórki publiczne należy zgłosić się na portalu: http://www.zbiorki.gov.pl/zbiorki/ ale rozpocząć zbiórkę można dopiero po jej weryfikacji i publikacji informacji na portalu. Zgłoszeń można dokonywać elektronicznie lub w formie papierowej. Organizacja powinna opracować jasną strategię określającą cele zbiórki, sposób jej przeprowadzenia, czas trwania i miejsce prowadzenia zbiórki oraz warto uwzględnić środki komunikacji i promocji, a także koszty organizacji samej zbiórki, które zostaną pokryte z zebranych datków. Przemyślany kosztorys jest kluczowy, ponieważ organizacja zbiórki publicznej jest droższa niż założenie zbiórki przez Internet. Wśród przykładowych kosztów mogą znaleźć się: puszki, identyfikatory i koszulki dla wolontariuszy, którzy powinni wyróżniać się z tłumu oraz mieć możliwość wylegitymowania się przed strażnikiem straży miejskiej. Dodatkowe koszty są związane z wolontariuszami, którym powinno się zapewnić dojazd, wyżywienie, napoje.

Gdy zbiera się darowizny do puszki, szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie odpowiedniego nadzoru nad zbiórką. Ważne jest, aby przeszkolić wolontariuszy, którzy prowadzą zbiórkę, w celu zapobiegania kradzieży lub utraty zebranych środków. Należy również zapewnić, że puszki są odpowiednio zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem. Organizacje pozarządowe powinny również regularnie sprawdzać i liczyć zebrane datki, aby uniknąć ewentualnych nieprawidłowości.

Co do miejsca prowadzenia zbiórek publicznych, ważne jest, aby wybierać lokalizacje o dużym natężeniu ruchu, gdzie możliwość dotarcia do potencjalnych darczyńców jest największa. Mogą to być centra handlowe, targowiska, czy wydarzenia społeczne. Organizacje powinny uzyskać zgodę od odpowiednich władz lub instytucji, jeśli jest to wymagane. Aby uniknąć niepotrzebnych konfliktów warto wybierać miejsca i wydarzenia, które odpowiadają profilowi działalności prowadzonej przez organizację.

Rozliczanie zbiórek publicznych jest niezwykle istotnym etapem. Organizacje powinny prowadzić szczegółową dokumentację dotyczącą zebranych środków i ich przeznaczenia. To, jak i kiedy należy złożyć sprawozdanie, zależy od rodzaju zbiórki. W przypadku zbiórki krótkoterminowej (do 12 miesięcy) organizacja ma obowiązek złożyć sprawozdanie w terminie do 30 dni od dnia zakończenia zbiórki. W przypadku zbiórek długoterminowych organizacja rozlicza się z przebiegu zbiórki co pół roku.

Mimo wielu obostrzeń warto jednak rozważyć tę formę pozyskiwania darowizn.

Podobne artykuły

Ewaluacja – klucz do efektywności

Dowiedz się, dlaczego warto przeprowadzać ewaluację, kiedy najlepiej to zrobić, co powinna zawierać i jak się do niej przygotować. Zyskaj wgląd w etapy ewaluacji i korzyści płynące z tego procesu.

Czytaj więcej

Rola grafiki w crowdfundingu

Odkryjcie, jak dobra grafiki, zasady estetyki i przemyślane hasła mogą wzbogacić waszą zbiórkę. W artykule znajdziecie praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować dobrą grafikę.

Czytaj więcej