Crowdfunding w Polsce: Nowe sposoby finansowania projektów

Crowdfunding w Polsce: Nowe sposoby finansowania projektów

Crowdfunding, inaczej finansowanie społecznościowe, polega na zbieraniu pieniędzy na cele prywatne, artystyczne, społeczne lub biznesowe. Jest to doskonały sposób na realizację marzeń, podróże, cele charytatywne, czy nawet operacje dla chorych dzieci. Organizator projektu określa cel zbiórki oraz kwotę, którą chce zebrać, ustalając jednocześnie termin zakończenia zbiórki. Większość platform crowdfundingowych działa według zasady "wszystko albo nic", co oznacza, że jeśli nie uda się zebrać całej potrzebnej kwoty w ustalonym czasie, darczyńcy otrzymują zwrot wpłat. Najczęściej oferuje się nagrody lub dostęp do produktów, treści premium, spotkań z twórcami czy limitowane serie jako zachętę dla darczyńców.

Jednym z najbardziej znanych serwisów crowdfundingowych na świecie jest Kickstarter, który powstał w 2009 roku. Przez lata platforma ta sfinansowała wiele projektów, m.in. debiutancki album młodej artystki Allison Weiss, która zebrała potrzebną kwotę w zaledwie jeden dzień. Dzięki zaangażowaniu 20,4 miliona osób, do listopada 2021 roku Kickstarter sfinansował 211 tysięcy projektów o wartości 6,2 miliarda dolarów. Inną znaną platformą jest Indiegogo, założona w 2008 roku, która wsparła już 800 tysięcy projektów i ma społeczność liczącą ponad 9 milionów osób z 235 krajów i terytoriów.

W Polsce istnieje wiele platform crowdfundingowych o różnym charakterze. Są to między innymi Wspieram.to, Zrzutka.pl, Polakpotrafi.pl, Pomagam.pl, Siepomaga.pl czy oczywiście Twojazbiorka.pl. Oprócz platform ogólnych, rozwijają się również serwisy crowdfundingowe inwestycyjne, takie jak Beesfund, Emiteo czy Navigator Crowd. Rynek zbiórek w Polsce w 2019 r. wyceniano na 700 mln zł, a w 2020 r. na 1,1 mld zł.

Rynek finansowania społecznościowego zyskał ogromny potencjał inwestycyjny, szczególnie dzięki rozwojowi platform crowdfundingu udziałowego (equity crowdfunding) i możliwości inwestowania w rozwijające się spółki nawet dla osób spoza świata profesjonalnych inwestorów. Te platformy umożliwiają prosty zakup akcji firm, które poszukują szybkiego pozyskania kapitału i mają perspektywę debiutu na rynku NewConnect w ciągu kilku lat.

W Polsce pierwszym serwisem o profilu udziałowym jest Beesfund.pl, który działa od 2012 roku. Dotychczas zgromadził 75 mln złotych, posiada 74 tysiące zarejestrowanych inwestorów i przeprowadził 113 emisji. Wcześniej firmy mogły sprzedawać swoje udziały internautom do kwoty 100 tysięcy euro. Jednak w 2018 roku limit ten został podniesiony do 1 miliona euro, co umożliwiło przeprowadzenie emisji akcji na kwotę przekraczającą 4 miliony złotych. W planach jest dalsze zwiększanie limitu do 2,5 miliona, a następnie do 5 milionów euro.

Zainteresowanie crowdfundingiem inwestycyjnym jest ogromne, co potwierdzają przypadki atrakcyjnych spółek, które w krótkim czasie osiągały swoje cele finansowe. Na przykład w lutym 2021 roku firma CanPoland, handlująca medyczną marihuaną, zebrała 4,4 mln złotych w zaledwie 11 minut, ustanawiając tym samym rekord w Polsce. Natomiast projekt sportowy KTS Weszło zdobył pełną sumę 4,5 mln złotych w mniej niż godzinę na platformie Emiteo.pl. Wisła Kraków z kolei pozyskała 1 milion euro od 9 tysięcy kibiców w ciągu 24 godzin.

Platformy crowdfundingu inwestycyjnego oferują różnorodne możliwości inwestycyjne. Można tam znaleźć producentów piwa rzemieślniczego, polskie marki kosmetyków premium, mikro-hotele, farmy fotowoltaiczne, twórców gier komputerowych oraz reaktywowane kultowe marki, takie jak klapki Kubota. Rynek ten ciągle się rozwija, a niedawno pojawiła się platforma shareVestors, skupiająca się na inwestycjach w branży nieruchomości.

Jednym z ciekawych aspektów crowdfundingowych inwestycji jest fakt, że firmy często korzystają z ambasadorów, którzy uwiarygodniają projekt poprzez własne inwestycje. Na platformie Beesfund inwestorzy mają możliwość publicznego ujawnienia swojego nazwiska, zdjęcia oraz kwoty, którą zainwestowali. Taka praktyka ma na celu budowanie zaufania i jest również sposobem na wykorzystanie mądrości zbiorowej społeczności inwestorów.

Crowdfunding inwestycyjny nie tylko przynosi potencjalny zysk dla inwestorów, ale także umożliwia wsparcie ciekawych projektów i przyczynia się do rozwoju nowych przedsięwzięć. Daje szansę nawet mniejszym inwestorom na udział w procesie tworzenia innowacyjnych i obiecujących projektów. Pomimo pewnych wyzwań i kwestii regulacyjnych, rynek crowdfundingowy wciąż się rozwija i staje się coraz bardziej popularnym źródłem kapitału dla nowych i rozwijających się firm.


(Na podstawie artykułu: https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/rynek-serwisow-crowdfundingowych-w-polsce-i-na-swiecie)

Podobne artykuły

Cele, które angażują

Macie głowę pełną inspirujących pomysłów na działalność, ale nie wiecie, czy uda wam się pozyskać środki na ich realizację? Przeczytajcie, jaki cel wybrać, aby stworzyć przekonujący projekt.

Czytaj więcej

Ewaluacja – klucz do efektywności

Dowiedz się, dlaczego warto przeprowadzać ewaluację, kiedy najlepiej to zrobić, co powinna zawierać i jak się do niej przygotować. Zyskaj wgląd w etapy ewaluacji i korzyści płynące z tego procesu.

Czytaj więcej