Cele, które angażują
Macie głowę pełną inspirujących pomysłów na działalność, ale nie wiecie, czy uda wam się pozyskać środki na ich realizację? Przeczytajcie, jaki cel wybrać, aby stworzyć przekonujący projekt.
Czytaj więcejKażda organizacja pozarządowa może znaleźć się prędzej czy później w sytuacji kryzysowej. Na nagłe i nieoczekiwane sytuacje trudno się przygotować. Czasami organizacja sama umożliwia rozwinięcie się kryzysu poprzez akceptowanie toksycznej atmosfery, ignorowanie konfliktów czy przerzucanie się odpowiedzialnością za rozwiązywanie problemów między członkami zarządu. Na niektóre sytuacje organizacja nie ma jednak żadnego wpływu i musi się z nimi zmierzyć, gdy już przekształciły się w poważny kryzys, a najczęściej na tym etapie o problemach dowiaduje się także opinia publiczna oraz darczyńcy i sympatycy.
Sytuacja kryzysowa w organizacji pozarządowej może przybrać wiele różnych form, w zależności od rodzaju działalności, obszaru działania, zasięgu i wielu innych czynników. Niemniej jednak, ogólnie można ją zdefiniować jako nagłą, nieoczekiwaną sytuację, która stanowi poważne zagrożenie dla działalności organizacji, jej reputacji, finansów lub bezpieczeństwa pracowników i beneficjentów.
Przykłady sytuacji kryzysowych w NGO:
Kryzys w organizacji pozarządowej może przechodzić przez różne fazy, zazwyczaj od momentu pierwszego sygnału alarmowego do fazy rekonwalescencji. Każda z tych faz wymaga specyficznych działań i podejścia. Najbardziej typowe fazy to:
Każdy kryzys ma swoje własne cechy, ale organizacja pozarządowa może się do niego w pewnym stopniu przygotować, a to pomoże podjąć skuteczne działania, które zminimalizują negatywy wpływ skutków kryzysu na członków, finanse czy reputację organizacji.
Przygotowanie się na kryzys: Krok po kroku
Komunikacja z mediami, sympatykami, darczyńcami i innymi interesariuszami jest kluczowym elementem zarządzania kryzysem w organizacji pozarządowej. W pierwszej kolejności należy utworzyć lub aktywować zespół ds. komunikacji kryzysowej. To grupa osób odpowiedzialnych za zarządzanie komunikacją w trakcie kryzysu, w tym przygotowywanie oświadczeń i reakcji na zapytania mediów. Czas jest kluczowy w zarządzaniu kryzysem, dlatego pierwsze oświadczenie lub odpowiedź na kryzys powinno być wydane możliwie najszybciej. Lepiej, jeśli sami poinformujemy naszych darczyńców i sympatyków o zaistniałej sytuacji, niż gdy dowiedzą się o wszystkim z przekazów medialnych, które mogą być zniekształcone. W dodatku oczekiwania mediów i opinii publicznej są wysokie, więc opóźnienia mogą wpłynąć na reputację organizacji.
Należy wydać także publiczne oświadczenie do mediów, informując o sytuacji kryzysowej. Powinno ono zawierać:
Podczas komunikacji w trakcie kryzysu ważne jest, aby być transparentnym i uczciwym. Należy unikać ukrywania faktów lub manipulowania informacjami. Powinno się przekazywać tylko prawdziwe informacje, to utwierdza sympatyków w dobrej woli, jaką ma organizacja pozarządowa, aby rozwiązać problem. Zarząd powinien upewnić się, że wszyscy pracownicy w organizacji wiedzą, jakie informacje mogą przekazywać mediom i innym osobom. Lepiej unikać sytuacji, w której różne osoby z organizacji przekazują sprzeczne lub nieścisłe informacje. Szczególnie w sytuacjach kryzysowych ważne jest monitorowanie mediów społecznościowych. Na pytania i komentarze należy odpowiadać ostrożnie i zgodnie z ustalonymi zasadami komunikacji kryzysowej.
W przypadku poważnych kryzysów warto nawiązać indywidualny kontakt z kluczowymi darczyńcami, fundatorami i partnerami organizacji. Zasługują na to, aby wyjaśnić im sytuację i opowiedzieć o działaniach podjętych w odpowiedzi na kryzys oraz przedstawić im plany na przyszłość. Również po zakończeniu kryzysu warto kontynuować komunikację z interesariuszami, informując ich o postępach i działaniach naprawczych podejmowanych przez organizację. Długoterminowa strategia komunikacji pomaga przywrócić zaufanie a wysłuchanie opinii osób, które dobrze nam życzą a mogą stać się ofiarami kryzysu, pozwoli lepiej zrozumieć oczekiwania społeczności i dostosować działania organizacji.
Jeśli sytuacja staje się bardzo skomplikowana można zasięgnąć porady ekspertów ds. komunikacji kryzysowej oraz opinii niezależnych prawnikami, zwłaszcza jeśli sytuacja ma potencjał prawnego wymiaru.
Zarządzanie kryzysowe w NGO to nie tylko reakcja na nieoczekiwane wydarzenia, ale także praca nad identyfikacją i minimalizacją ryzyka. Skuteczne przygotowanie na sytuacje kryzysowe pozwoli organizacjom pozarządowym utrzymać swoją misję i reputację, chronić swoich pracowników i beneficjentów oraz zachować zaufanie swoich darczyńców i partnerów. Warto zainwestować czas i środki w opracowanie solidnego planu zarządzania kryzysem, który może okazać się nieoceniony w trudnych chwilach.
Macie głowę pełną inspirujących pomysłów na działalność, ale nie wiecie, czy uda wam się pozyskać środki na ich realizację? Przeczytajcie, jaki cel wybrać, aby stworzyć przekonujący projekt.
Czytaj więcejCzy zrobiliście już podsumowanie swojej działalności społecznej? Czy wchodzicie w Nowy Rok z nowymi pomysłami? Nie zapomnijcie o ewaluacji i planie.
Czytaj więcejPisanie przekonujących apeli o wsparcie to kluczowy element pracy fundraiserów. Poznaj kilka ważnych wskazówek.
Czytaj więcej