Czy pieniądze zebrane w trakcie kampanii crowdfundingowej to zawsze darowizna?

Czy pieniądze zebrane w trakcie kampanii crowdfundingowej to zawsze darowizna?

Okazanie Darczyńcom wdzięczności za wsparcie jest niezwykle ważne - to dlatego wielu organizatorów zbiórek decyduje się na tzw. reward crowdfunding, czyli: finansowanie z nagrodą. Organizacje i osoby prywatne w zamian za wsparcie oferują np. ebook lub egzemplarz książki z dedykacją.

Czy wsparcie, za które Darczyńca otrzymuje coś w zamian, to darowizna?

Wpłaty z kampanii crowdfundingowej mogą być traktowane jako przychody z działalności gospodarczej lub działalności odpłatnej statutowej - jeśli wpłacający nie tylko wspiera działalność czy cel, lecz także “płaci za produkt” lub “usługę” - np. książkę, logo na stronie internetowej itd. - wówczas wpłaty traktuje się jako cenę za towar lub usługę i rozlicza w ramach działalności gospodarczej lub działalności odpłatnej statutowej, a Darczyńca traktowany jest jako kontrahent. 

W przypadku no-reward crowdfunding wpłaty traktowane są jako darowizny i rozliczane na podstawie ustawy o podatku od spadków i darowizn. 

Więcej dowiesz się z poradnika Jak dobrze przeprowadzić zbiórkę pieniędzy i budować społeczność wokół swojej misji? - kliknij, aby pobrać 
 

Podobne artykuły