Wskazówki dla organizatorów zbiórek na leczenie

Wskazówki dla organizatorów zbiórek na leczenie

Znaleźliście się w trudnej sytuacji i ktoś z waszych bliskich ciężko zachorował?
Potrzebne jest drogie leczenie, a może kosztowna rehabilitacja lub sprzęt?
Zastanawiacie się skąd wziąć pieniądze? Nie wiecie, jak o nie poprosić?
W Internecie większość z platform crowdfundingowych jest zdominowana przez zbiórki na leczenie, ale w rzeczywistości wcale nie tak łatwo opisać ból, cierpienie i troskę bliskich oraz poprosić obcych ludzi o pieniądze. Chociaż istnieje wiele osób, które chcą pomóc w takich sytuacjach, jednak nie zawsze udaje się przekazać prawdziwe emocje i zachęcić do wsparcia właśnie tej zbiórki. Istnieje duże ryzyko niepowodzenia, które najczęściej wynika z nieodpowiedniej komunikacji dotyczącej celu.

W przypadku zbiórek na leczenie ważne są trzy aspekty komunikacji:
1) Nie należy stosować emocjonalnego szantażu i przenosić całkowitej odpowiedzialności za los chorego na potencjalnego darczyńcę (np. Mały Kuba już nigdy samodzielnie nie usiądzie, jeśli mu nie pomożesz.). Należy zachęcić do aktywności bez stosowania przymusu. Warto podkreślić efekt pomocy (np. Mały Kuba chce samodzielnie siadać i ogrywać tatę w chińczyka. Pomóż Kubie usiąść).

2) Należy pokazywać efekt pomocy już na etapie proszenia o wsparcie, opisując zbiórkę i komunikując ją szeroko. Darczyńcy powinni dowiedzieć się, jak ich wpłata przyczyni się do poprawy sytuacji osoby potrzebującej wsparcia. To buduje zaufanie i pokazuje, że organizator ma przemyślany plan pomocy, a po zakończeniu zbiórki darczyńca może sprawdzić, czy zebrane fundusze zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem.

3) Należy dawać nadzieję, zamiast skupiać się jedynie na cierpieniu, bólu i rozpaczy. Lepiej budować przekaz, który wzbudza współczucie, a nie litość u darczyńców. Chorobę i niepełnosprawność można przedstawiać w kontekście walki, wiary, sensu cierpienia oraz wartości obecności bliskich osób w trudnym czasie. Komunikat powinien zachęcać darczyńcę do stania się ważnym członkiem grupy ludzi, wspierającej chorego.

Organizatorzy zbiórek na leczenie powinni unikać emocjonalnego szantażu, pokazywać efekty pomocy i dawać nadzieję w swojej komunikacji, aby budować zaufanie i zachęcić do udziału w zbiórkach.

Więcej wskazówek znajdziecie w naszym Poradniku "Jak dobrze przeprowadzić zbiórkę pieniędzy i budować społeczność wokół swojej misji? Poradnik dla NGO", który można ściągnąć ze strony: https://osrodekanaliz.pl/jak-dobrze-przeprowadzic-zbiorke-pieniedzy-i-budowac-spolecznosc-wokol-swojej-misji-poradnik-dla-ngo/

Podobne artykuły