Szlachetna Paczka - przykład mądrej pomocy
Dowiedz się na czym polega akcja „Szlachetna Paczka”, która stanowi przykład mądrej pomocy ludziom potrzebującym.
Czytaj więcejOpis zbiórki może zadecydować, czy projekt odniesie sukces. Dlatego warto przemyśleć zamieszczony tekst i poświęcić na niego trochę czasu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu opisu zbiórki.
TYTUŁ
Po pierwsze potrzebny jest atrakcyjny, przyciągający uwagę tytuł. Musi być krótki, ale powinien odzwierciedlać główną ideę zbiórki. Pamiętajmy, że tytuł wyświetli się również w nazwie linku, którego będziemy używać do promowania zbiórki. Na portalu twojazbiorka.pl można dokupić opcję krótkiego linku. Skrócone linki wyglądają o wiele lepiej i łatwiej je zapamiętać. Ponad to przydają się, kiedy link wklejamy w treść posta np. na Facebooku. Krótkie odnośniki można też z powodzeniem wykorzystywać na materiałach drukowanych, a także w smsach. Wyglądają wtedy schludnie i zachęcają do kliknięcia lub nawet samodzielnego przepisania.
ZDJĘCIE GŁÓWNE
Najważniejsze jest zdjęcie główne, które będzie przyciągać uwagę potencjalnych darczyńców. Powinno wywoływać już jakieś pierwsze emocje i skojarzenia u potencjalnych odwiedzających stronę zbiórki. Na grafice, która będzie wizytówką naszej zbiórki, można zamieścić jakieś krótkie hasło (dobrym darmowym i bardzo prostym narzędziem do tworzenia grafik jest Canva). Warto też na początku zwrócić uwagę na odpowiedni rozmiar zdjęcia. Na naszym portalu rekomendujemy format: 600x450 px., ale zawsze warto kilka razy krytycznie przyjrzeć się wybranej fotografii. Zwróćcie uwagę czy kolorystyka jest odpowiednia, czy tekst dobrze się prezentuje, czy wrażenie, jakie wywołuje zdjęcie, jest odpowiednie do celu naszej zbiórki.
OPIS
Opis powinien zawierać informacje o organizatorze, dokładne określenie celu zbiórki oraz powodów, dla których warto ją wesprzeć. Możemy przedstawić swoje doświadczenie i wcześniejsze sukcesy, dodać odnośniki do stron www czy profili w mediach społecznościowych. Wskazane są również rekomendacje, opinie czy publikacje, które potwierdzą wiarygodność organizatora oraz celu zbiórki. Warto dodawać fotografie lub nagrania wideo. Dzięki nim możemy się przedstawić naszym wspierającym.
Tekst nie powinien być zbyt długi, w dodatku należy liczyć się z tym, że potencjalny darczyńca przeczyta tylko pierwszy akapit - i to on jest najważniejszy. Musi zawierać podstawowe informacje o celu zbiórki, ale jednocześnie zachęcać do zainteresowania się projektem. Wiele osób na początku opisuje ogólną sytuację, problemy społeczne, światopogląd... - zgodnie z tym, co uczono ich w szkole przy pisaniu wstępu do wypracowania. Opis zbiórki to nie wypracowanie szkolne! Zaczynamy od konkretów, które rozwiniemy w następnych akapitach. Pierwsze zdania muszą być przynętą.
Ważny jest też estetyczny wygląd tekstu i poprawność językowa. Warto korzystać z akapitów, pogrubień i kursywy - oczywiście w granicach rozsądku. Tekst musi być przede wszystkim czytelny i przyjazny dla odbiorcy. Pogrubienia stosujemy tylko do najważniejszych fragmentów, które chcemy wyeksponować, a kursywę np. do cytatów. Czasami jedynie pierwszy rzut oka decyduje o tym, czy ktoś zechce poświęcić minutę na przeczytanie naszego tekstu.
Przy pozyskiwaniu darczyńców decydują emocje, które wzbudza projekt, a w tym wypadku jego opis. Dlatego nie zamieniajmy naszego tekstu w sprawozdanie do urzędu. Bądźmy konkretni i rzetelni, ale nigdy nudni i obojętni. W końcu też zbieramy na projekt, który poruszył nasze serca, wzbudził emocje, a może jest naszym największym marzeniem. Pokażmy darczyńcy, to co nas samych zafascynowało i poruszyło w sprawie, na którą chcemy zebrać fundusze. Możemy o tym wprost napisać, autentycznie, od serca...
Ważne, aby na koniec nie zapomnieć o "call to action", czyli wezwaniu do działania. Nawet jeśli dla nas wydaje się oczywiste, że prosimy o wpłatę środków na opisany cel, to warto to jednak jasno wyartykułować. Nie bójmy się słów: proszę, dziękuję, potrzebuję pomocy.
PAMIĘTAJMY, aby w opisie zamieścić kosztorys i opis, na co zostaną przekazane środki. Przy kwotach równych lub przekraczających 4000 zł. zbiórka może nie zostać zaakceptowana przez administratora portalu, jeśli w opisie nie zostanie uwzględniony kosztorys. Możemy przedstawić również priorytety i zapoznać naszych wspierających z planem działania na realizację całego projektu. Darczyńca jest uczestnikiem i ważnym elementem zespołu, który przyczynia się do realizacji celu zbiórki i ma prawo wiedzieć, jak zostaną spożytkowane jego środki. To taki wspólnik, o którym nie powinniśmy zapominać w momencie dokonania przelewu. Może stać się naszym dobrym przyjacielem, który regularnie będzie wspierać nasze działania.
DODATKOWE ZACHĘTY
Na naszym portalu jest również możliwość dodawania nagród, np. swojej pierwszej książki czy płyty dla darczyńców, wyznaczania celów pośrednich czy uzupełniania Aktualności. Ale o tym dokładniej w następnym wpisie...
Dowiedz się na czym polega akcja „Szlachetna Paczka”, która stanowi przykład mądrej pomocy ludziom potrzebującym.
Czytaj więcejPartnerstwo i współpraca między organizacjami pozarządowymi: dowiedz się, jakie są zalety i wady oraz jak zainicjować udaną współpracę.
Czytaj więcejOdkryjcie, jak dobra grafiki, zasady estetyki i przemyślane hasła mogą wzbogacić waszą zbiórkę. W artykule znajdziecie praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować dobrą grafikę.
Czytaj więcej