Fundraiser – kim jest?

Fundraiser – kim jest?

Zastanawiasz się, czym właściwie zajmuje się fundraiser i czy warto go zatrudnić w swojej organizacji? Czy musi to być profesjonalista, czy może ktoś ze stałych współpracowników mógłby dobrze wykonywać tę pracę? A może sam myślisz o zmianie zawodu, tylko nie wiesz, czy się nadajesz? Postaramy się odkryć kilka tajemnic fundraisera i rozwiać wasze wątpliwości.

Umiejętności i pasja Fundraisera

Fundraiser to nie tylko praca – to wyzwanie, pasja i misja. Jeśli masz w sobie coś więcej niż chęć zarabiania, jeśli wierzysz, że twój wkład może naprawdę zmienić życie innych, to możesz zacząć myśleć o tym zawodzie.

Cechy osobowościowe to fundament. Dobry fundraiser musi być w stanie zrozumieć potrzeby i cele darczyńców oraz pokazać im, jak ich wsparcie może przyczynić się do pozytywnych zmian społecznych. Fundraiser musi wnikliwie słuchać i próbować zrozumieć darczyńców organizacji, dla której pracuje. Dlatego powinien dobrze znać i utożsamiać się z misją organizacji. Rozumieć, dlaczego są osoby zdolne do tego, aby przekazywać swoje pieniądze na cele jakiejś organizacji. Jeżeli sam nie byłby skłonny wpłacić na taką działalność, nie namówi innych do tego.

Umiejętność klarownego i przekonującego wyrażania idei organizacji jest kluczowa. Fundraiser powinien być charyzmatyczny, przekonujący i przede wszystkim potrafić budować relacje. Zawsze uprzejmy, nawet gdy zostanie „złapany” przez darczyńcę po godzinach pracy. Komunikatywność to ważna cecha, gdyż fundraiser musi lubić ludzi i umieć z nimi rozmawiać – nie tylko o organizacji, ale również o ich wątpliwościach i problemach. W pracy fundraisera trzeba również nauczyć się budować relacje z potencjalnymi darczyńcami, partnerami biznesowymi i innymi organizacjami.

W świecie pozyskiwania funduszy często pojawiają się trudności i niepowodzenia. Osoba pracująca w tej roli musi zachować pozytywne podejście i gotowość do pokonywania przeszkód. Jeżeli jest pesymistą i nie wierzy w sukces podejmowanych inicjatyw, zarazi tym podejściem innych, a ukrywając swoje prawdziwe odczucia, będzie sztuczny, co darczyńcy w końcu dostrzegą. Kluczowa jest determinacja i konsekwencja w dążeniu do celu oraz odporność na porażki, gdyż praca fundraisera to nie jedynie pasmo sukcesów i spektakularnych inicjatyw. Z nieudanych akcji trzeba umieć wyciągnąć wnioski i wytłumaczyć się z nich darczyńcom. W tym zawodzie łatwo o wypalenie, które może odbić się na całej organizacji oraz na życiu prywatnym fundraisera.

Organizacja, planowanie i systematyczność to cechy, które pozwalają skutecznie zarządzać kontaktami, kampaniami i wszelkimi działaniami związanymi z pozyskiwaniem funduszy. Bardzo często fundraiser musi dopasowywać się do nowej sytuacji  i nie może być niewolnikiem pierwotnej strategii. W trakcie kampanii pojawiają się nieprzewidziane problemy, ale także nowe szanse, które należy szybko wykorzystać. Dobra organizacja pracy jest szczególnie ważna, gdyż ten zawód rzadko ma określone ramy czasowe i trzeba samemu znaleźć równowagą między pracą, pasją a życiem osobistym. Zaangażowanie jest ważne, a umiejętność dopasowania się do przebiegu prowadzonych kampanii niezbędna, ale z przemęczonego i sfrustrowanego fundraisera również nie będzie wiele pożytku.

Nabywanie doświadczenia i rozwój

Można zacząć jako "fundraiser w trawie" – wolontariusz. Współpraca z organizacją społeczną pozwala poznać mechanizmy, zrozumieć potrzeby i pozyskać pierwsze doświadczenie. Wolontariat w organizacji społecznej, szkolenia czy praktyki – to drogi, które pomogą zyskać doświadczenie i rozwijać umiejętności, a także poznać wielu inspirujących liderów.

Kursy i szkolenia to kolejny krok. Na nich można dowiedzieć się o sztuce przekonywania, negocjacji i zarządzania relacjami, poznać podstawy, które będą fundamentem pracy. Jest wiele darmowych kursów online czy poradników, z których można dowiedzieć się o nawiązywaniu relacji z darczyńcami, networkingu, komunikacji, sposobach pozyskiwania funduszy. Jedną z wielu organizacji, która regularnie prowadzi takie szkolenia, jest Fundacja Ośrodek Analiz Cegielskiego. Kolejnym etapem, aby rozwijać umiejętności i poszerzać wiedzę z zakresu fundraisingu, mogą być dłuższe, płatne kursy oraz studia podyplomowe.

Praktyka czyni mistrza. Rozmowy, kampanie, budowanie relacji – to umiejętności, które rozwija się nabierając doświadczenia. Wartościowe relacje nawiązuje się z biegiem czasu, dlatego dobrze jest uczestniczyć w wielu różnych inicjatywach społecznych.

Wrodzone cechy vs. Umiejętności

Cechy wrodzone, takie jak empatia czy optymizm, stanowią solidną podstawę dla fundraisera. A umiejętności takie jak negocjacje, komunikacja czy analiza danych mogą być rozwijane poprzez praktykę, szkolenia i stałe doskonalenie. Fundraiser to nie tylko tytuł zawodowy. To rola, która daje możliwość bycia inspiracją, promowania wartości i osiągania naprawdę wielkich celów.

To praca dla tych, którzy nie tylko chcą zobaczyć zmiany, ale również są gotowi zainwestować swój czas i umiejętności, aby je osiągnąć. Praca fundraisera opiera się jednak na naturalnych predyspozycjach i wrodzonych cechach charakteru. Można wyuczyć się odpowiednich formułek skierowanych do darczyńców i przykleić sobie uśmiech do twarzy, jednak dla niektórych ludzi to będzie na dłuższą metę udręka, którą w końcu zauważą też darczyńcy. Można zmieniać świat na różne sposoby, a najlepiej wykorzystywać do tego naturalne zdolności.

Podobne artykuły

Nowy Rok, nowe plany...

Czy zrobiliście już podsumowanie swojej działalności społecznej? Czy wchodzicie w Nowy Rok z nowymi pomysłami? Nie zapomnijcie o ewaluacji i planie.

Czytaj więcej